Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Hva betyr lydsignalene?

Når du ferdes til sjøs kan det hende du hører båter som tuter, gongonger som slår og klokker som ringer. Hva betyr signalene egentlig?

Hornet til et større skip

Sjøveisreglene, eller forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen, som det egentlig heter, har viktige bestemmelser for deg som skal ferdes til sjøs. Forskriften gjelder for alle fartøy som ferdes i farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

Om du ikke er helt sikker på hva det betyr, så kan du trøste deg med at hvis fartøyet ditt er kortere enn 12 meter, så har du ikke plikt til å gongong, klokke og fløyte, slik store fartøy er. Men du må ha med noe som kan lage kraftig lyd likevel!

Hvor lenge varer et signal?

Det finnes regler for det meste. Også hvor langt et langt signal er, og hvor kort et kort signal er:

  • Kort signal: Omtrent ett sekund
  • Langt signal: Fire til seks sekunder

Dette er signalene

Lydsignal til sjøs: Ett kort støt

Et kort støt betyr "Jeg forandrer kurs til styrbord"

Lydsignal til sjøs: To korte støt.

To korte støt betyr "Jeg forandrer kurs til babord"

Lydsignal til sjøs: Tre korte støt.

Tre korte støt betyr "Jeg bruker maskinkraften akterover". Her er det viktig å merke seg at det ikke betyr at fartøyet faktisk går akterover, men signalet kan tyde på at det er intensjonen.

Lydsignal til sjøs: Fem korte støt.

Fem korte støt betyr "Jeg forstår deg ikke" eller "Jeg er i tvil om du tar tilstrekkelige forholdsregler for å unngå sammenstøt".

Lydsignal til sjøs: Ett langt støt.

Dersom et fartøy nærmer seg et område hvor andre fartøy kan være skjult bak for eksempel land eller andre fartøy, skal man sende et langt støt. Signalet skal besvares med et langt støt.

"Forbikjøring"

Hvis et fartøy innhenter og beregner å forbiseile et annet fartøy, gjelder følgende signaler:

Lydsignal til sjøs: To lange og ett kort støt.

To lange støt etterfulgt av et kort støt betyr "Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side".

Lydsignal til sjøs: To lange og to korte støt.

To lange støt etterfulgt av to korte støt betyr "Jeg akter å gå forbi på Deres babord side".

Lydsignal til sjøs: Ett langt, ett kort, ett langt og ett kort støt.

Den som blir forbikjørt tilkjennegir ved å gi et langt, et kort, et langt og et kort støt.

Nedsatt sikt

Når det er nedsatt sikt gjelder i tillegg følgende signaler:

Lydsignal til sjøs: Lange støt med to minutter mellomrom.

Et langt støt hvert annet minutt betyr at et maskindrevet fartøy gjør fart gjennom vannet.

Lydsignal til sjøs: To lange støt etterfulgt av to minutter pause.

Et maskindrevet fartøy underveis, som ligger med stoppet maskin og ikke gjør fart gjennom vannet, skal gi to lange støt hvert annet minutt.

Lydsignal til sjøs: Tre lange støt etterfulgt av to minutter pause.

Et fartøy som ikke er under kommando, har begrenset evne til å manøvrere, er hemmet av sitt dyptgående, er et seilfartøy, fisker, sleper eller skyver, skal gi tre lange støt etter hverandre.

Hvilke lydsignaler må jeg kunne?

Dette var de vanligste signalene. Skal du ta Båtførerprøven må du kunne det første lydsignalet for maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet under nedsatt sikt. Men det kan være veldig lurt å kunne de andre signalene vi har listet opp her også.

Tar du derimot D5L fritidsskipper må du nok lære deg alle som står her. I tillegg bør du se på noen av de mindre vanlige signalene, for eksempel dem som brukes med gongong eller klokke. De finner du i sjøveisreglene.

Det finnes andre viktige signaler også: Blant annet håndsignaler ved vannski, og lanterner.